JOHANN SEBASTIAN BACH (1685-1750)

De grote Johann Sebastian Bach (1685-1750) wordt tegenwoordig beschouwd als eind- en hoogtepunt van de Barokperiode.

Lees verder..

DE CONCERTEN

  • Frans Brüggen
  • Brad Lubman
  • Mauricio Kagel
  • Olli Mustonen
  • Alban Berg
  • Ton Koopman
  • Jaap van Zweden  (© Marco Borggreve)
Frans Brüggen

15 november 2008

Radio Kamer Filharmonie & Cappella Amsterdam o.l.v. Frans Brüggen

Joh. Seb. Bach - Ricercare a 6 uit Musikalisches Opfer (instrumentatie Wim ten Have)
Joh. Seb. Bach - Cantate Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit (‘Actus tragicus’)
Joh. Seb. Bach - Ricercare (a 3 voci) uit Musikalisches Opfer (instrumentatie Frans Brüggen)
Joh. Seb. Bach - Cantate Laß, Fürstin! Laß noch eine Strahl (‘Trauer-Ode’)


m.m.v.
Ilse Eerens, sopraan
Iestyn Davies, altus
Andreas Weller, tenor
Philip Cutlip, bariton


zaterdag 15 november 2008 - 14.15 uur - Het Concertgebouw, Amsterdam


In mei 1747 bezocht Bach Frederik de Grote. De koning gaf Bach een thema op, waarop deze ter plekke fuga’s improviseerde. Weer thuis ging Bach er goed voor zitten en werkte het thema op tal van manieren uit. Resultaat: Das musikalisches Opfer, een staalkaart van technieken, fuga’s (ricercares), canons en een triosonate.
Andreas WellerDat Bach ook als jongeling meester-werken wist te schrijven, bewijst Cantate BWV106 Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit. Prachtig hoe hij het Oude Testament (sterven, dood) weet te contrasteren met het Nieuwe Testament (leven, hemel). En dat alles in een strenge, symmetrisch opgebouwde vorm. Meesterlijk is ook Cantate 198, de Trauer-Ode. Bach schreef dit zeer rijk georkestreerde werk naar aanleiding van het overlijden op 5 september 1727 van koningin Christiane Eberhardine van Saksen, die bij haar onderdanen uiterst populair was, omdat ze – in tegenstelling tot haar man, die omwille van de Poolse koningskroon katholiek was geworden – luthers was gebleven. Bachs zetting van de wat stijve tekst is zeer beeldend. Als een politiek statement klinkt in het slotkoor ‘Sie ist der Tugend Eigentum, der Untertanen Lust und Ruhm’. Een werk dat een vergelijking met de bekendere passies glansrijk kan doorstaan.

Gerard van der Leeuw



Download:
programmaboekje ZaterdagMatinee 15 november 2008